Beyon-D-Lusion – Intuispection
(15 kwietnia 2006, napisał: Prezes)

Szczerze powiedziawszy zespołem tym zainteresowałem się tylko dzięki osobie Mehdi Khadouja, klawiszowa francuskiej Furii, który w Beyon-D-Lusion pełni rolę gitarzysty, klawiszowa i głównego kompozytora. Stylistycznie materiał ten odbiega dość znacznie od tego, czym Mehdi zajmuje się w Furii. Jest to najprościej mówiąc gotyk, czy jak wolą niektórzy metal gotycki z kobietą na wokalu. Opis ten zapewne u większości z Was wywołał już ironiczny uśmiech, ale zapewniam, że nie jest aż tak strasznie, jakby się mogło wydawać. Przede wszystkim śpiewająca Alexandra Bernard nie kreuje się na jakąś tam piszczącą kopię Tarji, czy jakiegoś innego pseudo operowego wyjca, lecz na swój własny sposób stara się być oryginalna i muszę przyznać, że nawet jej to wychodzi. W kilku utworach solidnym rykiem pomaga jej Ben ze szwajcarskiego Sybreed. Jeżeli chodzi o muzykę, to tak jak już wcześniej wspomniałem, oscyluje ona wokół szeroko pojętego gotyku. Delikatne, nastrojowe melodie mieszają się z naprawdę ciężkimi, gniotącymi gitarami. Całości dopełniają dość ciekawie zaaranżowane partie klawiszy i oszczędnie używane różne samplowane dźwięki. W niektórych utworach, jak na przykład w „Ethereal Dryft” słychać nawet dość wyraźnie inspiracje muzyką orientalną. Istotne jest także to, że cały album utrzymany jest na podobnym, w miarę wysokim poziomie. Jedynie nieco ponad resztę wybijają się pierwsze dwa utwory: „Sweet Surrender” i „Binary Me”.
Nie jest to może jakieś szczególnie wybitne dzieło, ale od czasu do czasu da się tego posłuchać. Jest to na tyle chwytliwy i na swój sposób przebojowy materiał, że możliwe iż jeszcze kiedyś po niego sięgnę.
Lista utworóó
1. Sweet Surrender
2. Binary Me
3. Tribute to Mrs Keystone
4. A Dose of Life
5. Lumina
6. Into the Maze
7. Thereal Drift
8. Chrysalis
9. A-mazing Grade (Part 1)
10. A-mazing Grade (Part 2)
11. Patterns
12. Them Changes
Ocena: 7/10
